Hankintainfo

Neuvontayksikön uutiskirje julkisista hankinnoista

4/2018

VIDEOBLOGI Julkisten hankintojen neuvontayksikkö on tehnyt vlogin, jolla se muistuttaa hankintayksiköitä hankintasopimuksen jälkeen tehtävästä jälki-ilmoituksesta. Vlogissa kerrotaan, mikä jälki-ilmoitus on, milloin se tulee tehdä ja mitä seurauksia ilmoituksen tekemättä jättämisellä voi olla. Vlogissa myös annetaan käytännön vinkkejä jälki-ilmoituksen tekemiseen.

KANSALLISET HANKINNAT Julkisten hankintojen neuvontayksikön ensimmäinen oikeustapauksia käsittelevä Case-keskiviikko-webcast lähetettiin 18.4.2018. Teemana oli kansalliset hankinnat. Verkkolähetyksessä käsitellyt oikeustapaukset on tiivistetty PowerPoint-dioille, jotka on julkaistu Hankinnat.fi-sivustolla.

Johanna Kotipelto

HYVÄ KÄYTÄNTÖ Valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -tiimi hankki Kokeilunpaikka.fi-verkkopalvelun arkkitehtikilpailuista tutulla suunnittelukilpailulla. Vaatii rohkeutta hypätä täydellisyyteen perustuvasta suunnittelukulttuurista – tai hallinnan harhasta – innovatiiviseen kokeiluun, kirjoittaa valtioneuvoston kanslian erityisasiantuntija Johanna Kotipelto Vieraskynässään.

JULKAISU Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) valvoo hankintalain noudattamista. KKV on julkaissut ensimmäisen hankintavalvonnan vuosiraporttinsa, jossa on yhteenveto valvontatoiminnassa havaituista lainvastaisista menettelyistä sekä haitallisista menettelytavoista ja näiden taustatekijöistä, käsiteltyjen asioiden määristä ja sisällöstä, tehtyjen kieltopäätösten ja sitoumusten määristä sekä tehdyistä esityksistä markkinaoikeudelle.

HENKILÖSTÖUUTISIA Julkisten hankintojen neuvontayksikössä on aloittanut uusi lakimies Päivi Kynkäänniemi. Lakimies Jonna Törnroos on työvapaalla lokakuun loppuun asti.

Päivi Kynkäänniemi

TIETOSUOJA-ASETUS Julkisen hankintojen neuvontayksikkö, Suomen Kuntaliitto ry, Kuntahankinnat Oy ja Hansel Oy ovat yhdessä laatineet malliehdot tietosuojan huomioimiseksi sellaisissa sopimuksissa, joissa palveluntuottaja käsittelee tilaajan henkilötietoja tilaajan puolesta. Henkilötietojen käsittelyn ehdoista on julkaistu päivitetty versio.

TAPAHTUMA Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus KEINO esittelee toimintaansa asiakkailleen Helsingissä Kuntatalossa tiistaina 22.5.2018. Tilaisuus on avoin kaikille KEINOn toiminnasta kiinnostuneille hankinta-ammattilaisille. Ilmoittautuminen päättyy maanantaina 14.5.2018. Lisätietoa tapahtumasta KEINOn verkkosivuilla.

Tässä uutiskirjeessä Julkisten hankintojen neuvontayksikkö jakaa tietoa hankintalain soveltamisesta ja julkisten hankintojen hyvistä käytännöistä. Kirje on osin kaksikielinen.

Valtion ja kuntien hankintayksiköille suunnatun palvelun tarjoavat Kuntaliitto ja työ- ja elinkeinoministeriö.

Hankinnat.fi | hankinnat@kuntaliitto.fi | Twitter

asiakaspalvelu (at) kuntaliitto.fi