38 / 2018
KOMMUNMARKNADSFÖRING Kunglig service i drottningens stad och världens minsta metropol. Vet du vilken slogan din kommun marknadsför sig med? Vi samlade ihop de svensk- och tvåspråkiga kommunernas sloganer och lät en marknadsföringsprofessor ta en titt på dem. Se också videointervjun där kommun- och stadsdirektörerna berättar om sina kommuners sloganer!
KVISS Bor du i drömmarnas stad eller i skärgårdsstaden? Eller i staden där allt är möjligt? Testa om du kan identifiera kommunen bakom sloganen!

TORGBLOGGEN  Kommunerna ska bli bättre på att kommunicera med sina invånare. Det är ett ganska yrvaket kommunfält som försöker greppa situationen där delaktighet, snabbhet och fokusering ska bli det nya normala. Pedersöres kommundirektör Stefan Svenfors ser en ny, spännande värld full av möjligheter - och bekymmer. Läs mer på Torgbloggen.
DIGITALISERING  Av kommunernas och samkommunernas totalutgifter utgör informationstekniken endast cirka två procent, visar Kommunförbundets kartläggning.
Bristande anslag och gammal programvara ses som de största utmaningarna i främjandet av digitaliseringen.
SKATTEREDOVISNING Kommunförbundet uppskattar att  december månads skatteredovisning kan bli negativ i dryga 200 kommuner. Orsaken är rekordstora skatteåterbäringar på 1,8 miljarder euro i kombination med en negativ rättelse i kommunernas skatteredovisningar.
ÅLAND Hög sysselsättning och låg arbetslöshet har räddat Åland ur ekonomisk kris, säger Mats Löfström, riksdagsledamot från Åland. Löfström kräver att staten justerar sin grundfinansieringen av Åland och beaktar den snabba befolkningstillväxten.
– Åland behöver en klumpsumma som motsvarar Ålands befolkning idag, inte Ålands befolkning år 1995, säger Löfström.
BRYSSELBLOGGEN Ju mer splittrat Europeiska unionen är, desto mer oförutsägbar är framtiden. Läget i Polen, Ungern, Tjeckien och nu senast Rumänien är oroväckande med tanke på demokratin. Så skriver Ulla Karvo, direktör för Kommunförbundets Brysselkontorom EU:s framtid på Brysselbloggen.
NATIVITET Antalet födslar i Helsingfors ligger på historiskt låg nivå, visar stadens statistik. Också i resten av landet minskade nativiteten under 2017. Ändå ökade befolkningsmängden i Helsingfors totalt sett.
En betydande del av befolkningsökningen i Helsingfors beror på att befolkningen med något annat modersmål än finska, svenska eller samiska har ökat.

Världen förändras – tryggheten består

Rådgivningen är en av de mest uppskattade av de kommunala social- och hälsovårdstjänsterna. Möt två månader gamla Bonnie Forsström under hennes besök på barnrådgivningen i Ekenäs.

Finns det tid för förtroendeuppdrag?

Kommunalt beslutsfattande har utrymme för ledare och starka individer, men är ingen start-up som ger enskilda entreprenörer tillfälle att förverkliga sina drömmar. Läs kommunforskare Siv Sanbergs djuplodande essä om vår tids utmaningar.

Var ska fisken odlas?

Klokt att äta inhemsk fisk, men var ska fisken odlas? Merparten av den fisk som äts i Finland är importerad. Fiskodling är en omdebatterad näring på grund av miljöbelastningen. Havet tål inte mer, säger miljöexperter.

Har du och dina kolleger i kommunen koll på god förvaltning? Kurstorgets videopaket i åtta delar är en utmärkt introduktion för nya och gamla anställda i hur kommunen fungerar. Läs mer på Kurstorget.fi.
Kurstorget önskar alla God Jul och ett Lärorikt 2019

Från oss alla till er alla: God jul och gott nytt år!

God jul och gott nytt år önskar Kommunförbundets svenska team!
Kommuntorgets redaktion håller julstängt till den 7 januari.