7 / 2019
DATALÄCKA  2,7 miljoner inspelade patientsamtal till den svenska 1177 Vårdguiden har legat oskyddade som öppna ljudfiler på internet sedan 2013, avslöjar nyhetssajten Computer Sweden. Nyheten har slagit ner som en bomb i Sverige och nu inleder datainspektionen en granskning läckan.
DATALÄCKA Det känns i dag som om skandalerna i dataskyddet avlöser varandra. Men kanske är det ett tecken på att vi äntligen håller på att vakna upp till det faktum att privatlivet faktiskt levs också digitalt, konstaterar ledande jurist Ida Sulin i en kommentar till den svenska 1177-läckan.

Har du koll på lagstiftningen om dataskyddet? Den 21 mars arrangerar Kommuntorget Utbildning en kurs i dataskydd i Vasa.
KULTURPROJEKT Ordkonst inspirerar barn att läsa och ta del av berättelser. När barnen lär sig berättelser får de samtidigt ett gott språk. Svenska kulturfondens Hallå!-program stärker svenskan i Vanda med hjälp av rim, ramsor och cirkus.
FINALIST  Esbo stadsbibliotek är en av finalisterna i den internationella tävlingen om titeln ”Library of the Year” som delas ut på bokmässan i London.
De två andra finalisterna är ett bibliotek i Zambien och ett i Brasilien. Vinnaren utses på bokmässan i London den 12 mars.
POLITISKT DELTAGANDE Ökar folkomröstningar och e-demokrati kommuninvånarnas deltagande i lokalpolitiken? Ja, men inte hos dem som man trott. Rosanna Blomsters pro gradu-avhandling fick pris för sin forskning om politiskt deltagande på kommunal nivå.
RIKSDAGSVAL Bara fem kommundirektörer kandiderar i riksdagsvalet medan två ännu funderar på om de ska ställa upp eller inte. Det framgår av Kommuntorgets och Kuntalehtis enkät som besvarades av 198 kommundirektörer.
STADSPOLITIK De sex största städerna i Finland vill att den natonella stadspolitiken identifierar skillnaderna mellan kommuner och städer.
– Den tilltagande differentieringen inom det kommunala fältet till följd av urbaniseringen leder till att större lokalt spelrum blir alltmer påkallat, skriver ledarna för de sex största städernas ledare.

TORGBLOGGEN Bryssel är seminariernas förlovade stad. Under seminarierna ordnas det ofta paneldebatter och alltför ofta är de inbjudna experterna endast män. ”No women no panel” är en förhandlingstaktik som lett till att arrangörerna trots allt lyckats hitta kvinnliga experter. Läs Kommunförbundets Brysselkontors direktör Ulla Karvos inlägg på Torgbloggen.
PENSIONER Det är både möjligt och ändamålsenligt att slå samman den kommunala och privata sektorns pensionssystem. Detta konstaterar social- och hälsovårdsministeriets och finansministeriets gemensamma arbetsgrupp i sin rapport. Preliminärt kunde reformen genomföras tidigast 2027.
LEDIGA JOBB Är du en driven journalist med bred erfarenhet av kommunala och politiska frågor som söker nya utmaningar? Som redaktionschef utvecklar du Kommuntorget och tar aktivt del i nyhetsarbetet som skribent, fotograf och videoproducent. Läs mer om jobbet.

EKONOMI Stärk din kunskap i kommunal ekonomi på Kurstorgets grundkurs! Med Kommunförbundets sakkunniga Henrik Rainio och Benjamin Strandberg.
TID&PLATS 07.03.2019, Webbinarium
Läs mer och anmäl dig här.
AKTA Välkommen på utbildning i grunderna i det allmänna kommunala tjänste- och kollektivavtalet.
TID&PLATS 7.03.2019, Helsingfors
Anmäl dig senast idag!
Aktuellt om mervärdesbeskattning i kommuner och samkommuner
Denna halvdagskurs riktar sig till personer som handhar och ansvarar för mervärdesskattefrågor i kommuner samkommuner. Under kursen behandlas bl.a. ändringar gällande social- och hälsovården.
Föreläsare: Karl-Johan Sigfrids, Certima Ab
TID&PLATS 13.03.2019, Helsingfors
Läs mera och anmäl dig här.

Aktuellt om mervärdesbeskattning i kommuner och kommunalförbund
TID&PLATS
14.03.2019, Alandica, Mariehamn
Läs mera och anmäl dig här.
BILDNINGSDIREKTÖRER Årets bildningsdirektörsdagar hålls i kärnan av Helsingfors designdistrikt. Kom med för att lära dig nytt, bli inspirerad och nätverka med andra bildningsdirektörer
TID&PLATS 14.03-15.03.2019, Konferensutrymmet Punavuori, Helsingfors.