Kunnat ja tietoyhteiskunta

Kuntaliiton uutiskirje digitalisaation kehittämisestä

9/2018
Tuula Seppo

BLOGI Juhta/VAHTI -tietosuojahankkeen päätösseminaaria vietettiin 4. joulukuuta. Takana on yli kaksi vuotta kestänyt hanke, jonka tavoitteena oli tukea julkishallinnon organisaatioita EU:n tietosuoja-asetuksen haltuunottamisessa. Hanke oli menestyksellinen. Päätösseminaarissa palkitsimme tietosuojaa ja -turvaa eteenpäin vieneitä ja osaamistaan jakaneita, kirjoittaa erityisasiantuntija Tuula Seppo blogissaan.

VERKOSTO Kuntien tietosuojavastaavien verkosto on maksuton ammatillinen vertaisverkosto tietosuojavastaaville, jotka ovat työ- tai virkasuhteessa kuntaan, kuntayhtymään tai kunnalliseen yhtiöön.

Verkosto on perustettu alkuvuonna 2018 ja siihen voi ilmoittautua mukaan milloin tahansa verkoston toiminnan aikana.

TULEVAISUUDEN KUNNAN DIGITALISOINTI -PROJEKTI

TULEVAISUUSTYÖPAJA TukuDigi-projekti toteutti syksyllä neljän työpajan sarjan kunnille teemalla ”Tavoitetila digitalisoituville kunnille vuoteen 2023.” Tulevaisuustyön tavoitteena oli kuvata kuntien hyödynnettäväksi polku siitä, kuinka kunta voi edetä kohti digitaalisen ajan kuntaa, riippumatta siitä, mikä kunnan lähtötilanne työn alkaessa on. Työpajoihin osallistui kahdeksan kuntaa, minkä lisäksi tuloksia rikastettiin projektissa mukana olevien muiden kuntien kanssa.
kuvituskuva

ROBOTTI Kuntaliitto alkaa valmistella esteellisyysrobottia. Valmistuttuaan robotti ratkoo esteellisyyskysymyksiä lakimiesten apuna.
Robottiohjelma eli tsättibotti (chatbot) pyytää luottamushenkilöä tai viranhaltijaa vastaamaan helppoihin kysymyksiin. Annettujen vastausten perusteella robotti kertoo, onko henkilö esteellinen vai ei, ja antaa päätöksen perustelut pykälineen.

PODCAST Tulevaisuuden kunta -podcastissa keskustellaan johtamisesta, digitalisaatiosta ja organisaation oppimisesta.

Tuoreimmassa podcastissa Kuntaliiton erityisasiantuntija Mikko Malmgrenin vieraina ovat lastenkirjailija Linda Liukas ja Espoon kaupungin palvelukehitysjohtaja Päivi Sutinen.
KYSELY  Kuntaliiton tekemästä tietotekniikkakartoituksesta 2018 ilmenee, että kunnat näkevät tänä päivänä digitalisaation keskeisenä keinona päästä organisaatiolle asetettuihin tavoitteisiin.

Kartoituksen perusteella kuntien ja kuntayhtymien tietotekniikkamenot ovat koko kuntakenttään
suhteutettuna arviolta tällä hetkellä noin miljardi euroa vuodessa, sanoo Kuntaliiton tietoyhteiskuntayksikön johtaja Tommi Karttaavi.
kuvituskuva
BLOGI Kuntaliiton 2018 tekemästä kuntien tietotekniikkakartoituksesta näkyy, että suuressa osassa kunnista digitalisaatio nähdään keskeisenä keinona päästä organisaatiolle asetettuihin tavoitteisiin ja että yli puolella vastanneista kunnista on strategiassaan tavoitteita digitalisaation edistämiselle. Suurin osa vastanneista ei kuitenkaan ole asettanut digitalisaatiolle mittareita tai arvioinut säästöpotentiaalia, pohtii tietoyhteiskunta-asioiden johtaja Tommi Karttaavi blogissaan.
AVUSTUS EU:n WIFI4EU-avustuksien ensimmäisen hakukierroksen voittajat on julkaistu ja joukossa oli yllättävän paljon suomalaisia kuntia, esimerkiksi Jyväskylä, Tampere, Vaasa ja Lappeenranta.

WIFI4EU-aloite tarjoaa kunnille rahoitusta avoimien langattomien lähiverkkojen toteuttamiseen osana komission Digital Single Market -ohjelmaa. Rahoitusta saa laitteistojen hankintaan ja asennukseen. Rahaa myönnetään korkeintaan 15000 euroa per kunta.